Wat helpt tegen kiespijn of tandpijn?

Kiespijn en tandpijn zijn vervelende klachten om last van te hebben. Het komt vaak voor in verschillende vormen en er zijn meerdere oorzaken mogelijk. Zelden gaat de pijn vanzelf over, daarom wordt geadviseerd om hier een tandarts naar te laten kijken. KT3 tandartsenpraktijk in Zaandam helpt u snel van uw pijn af.

Wat is kiespijn en tandpijn?

Kiespijn is een klacht die acuut kan opzetten of juist langzaam aan steeds erger worden. Vaak voelt het aan als een zeurende en stekende pijn, waarbij het eten en drinken van juist koud of warm eten voor extra pijn zorgt. Het kan ook aanvoelen als een kloppende pijn in de mond. De oorzaken van kiespijn verschillen erg en kunnen moeilijk te herleiden zijn.

Symptomen van kiespijn

Wat zijn de klachten bij kies- of tandpijn? Behalve dat het varieert in hoe de pijn opzet, zijn er nog meer verschillende kwalen die op kunnen spelen. Dit zijn de meest gebruikelijke:

• Gevoeligheid van de tand of kies
  • Lichte tot acute pijn in de mond
  • Gezwollen tandvlees rondom de kies of tand
  • Opgezette wang
  • Koorts
  • Oorpijn

Het is erg vervelend om last te hebben van kiespijn en tandpijn, daarom is het belangrijk om het snel te laten behandelen. De tandarts constanteert wat het probleem is om het op te kunnen lossen, en kan de juiste pijnstillers geven.

Kiespijn oorzaken

Oorzaken van kiespijn

Er zijn meerdere oorzaken die tand- en kiespijn veroorzaken. De meest voorkomende bronnen zijn ontstoken tandvlees, een scheur in tand of kies, gaatjes, tanderosie, blootliggende tandhalzen, verstandskiezen, een abces en een ontsteking van de wortel. Het is ook mogelijk dat de pijn ontstaat na het vullen van een gaatje in de tand.

Wat helpt tegen kiespijn?

Voorkomen van kiespijn en tandpijn is ten eerste het belangrijkst. Door tweemaal daags de tanden goed te poetsen, zullen de meeste klachten voorkomen worden. Bij periodieke gebitscontroles bij de tandarts, twee keer per jaar, worden vroege symptomen al herkend waardoor de tand of kies al behandeld kan worden voordat het problemen veroorzaakt.

Bij last van kiespijn is het aan te raden om paracetamol en/of ibuprofen te nemen. Maak vervolgens een afspraak bij de tandarts, hij kan de oorzaak achterhalen en de pijn behandelen. Bij een gaatje in de tand zal hij de tand vullen en als de tandpijn veroorzaakt is door een ontstoken wortel, zal er een wortelkanaalbehandeling plaats moeten vinden.

Maak een afspraak bij de tandarts

KT3 tandartsen helpt u graag van uw pijn af. Het ervaren team zal snel de oorzaak achterhalen en de juiste behandelmethode kiezen. Zo wordt snel de kiespijn verholpen en kunt u weer zonder problemen alles eten.